EPPS   Systemy Bezpieczeństwa

Sporządzanie protokołów powypadkowych

 

Protokół powypadkowy jest to protokół, który zawiera głównie ustalenia dotyczące przyczyn oraz skutków wypadków, do których dochodzi w miejscu pracy.Ustaleń tych dokonuje specjalny zespół powypadkowy powołany przez pracodawcę. Protokół sporządzany jest zgodnie z wzorem zawartym w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz. U. z 2004 r. nr 227, poz. 2298).

Co do zasady protokół powypadkowy należy sporządzić w ciągu 14 dni od dnia, w którym dowiedziano się o wypadku. Może on zostać spisany później jedynie w przypadku, gdy jego sporządzenie we wcześniejszym terminie nie było możliwe. W takiej sytuacji należy w treści protokołu zawrzeć jednakże adnotację o przeszkodach lub trudnościach, które uniemożliwiły sporządzenie protokołu w wymaganym terminie 14 dni.
Co powinien zawierać protokół powypadkowy?

Protokół powypadkowy powinien zawierać przede wszystkim następujące elementy:

Wskazanie osoby pracodawcy (imię i nazwisko, NIP, REGON, PESEL, adres siedziby, numer dowodu osobistego lub innego dowodu potwierdzającego tożsamość pracodawcy oraz kod PKD);

  • Wskazanie z imienia i nazwiska osób wchodzących w skład zespołu powypadkowego;
  • Wskazanie kiedy zespół powypadkowy dokonał ustaleń dotyczących okoliczności i przyczyn wypadku;
  • Wskazanie kiedy doszło do wypadku (data i godzina)
  • Wskazanie osoby poszkodowanego oraz jej danych;
  • Wskazanie osoby, która zgłosiła wypadek;
  • Wskazanie okoliczności wypadku;
  • Określenie przyczyn wypadku;
  • Określenie czy doszło do nieprzestrzegania przez pracodawcę przepisów prawa pracy, a w szczególności przepisów BHP lub innych przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia wraz ze wskazaniem odpowiednich dowodów;
  • Określenie czy wyłączną przyczyną wypadku było naruszenie przez poszkodowanego pracownika przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia, spowodowane przez niego umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa wraz ze wskazaniem odpowiednich dowodów;
  • Określenie czy pracownik w chwili wypadku pozostawał w stanie nietrzeźwości albo pod wpływem środków odurzających lub substancji psychotropowych przyczyniających się w znacznym stopniu do wypadku przy pracy wraz ze wskazaniem odpowiednich dowodów;
  • Określenie skutków wypadku;
  • Określenie czy wypadek był wypadkiem przy pracy albo wypadkiem traktowanym na równi z wypadkiem przy pracy wraz z uzasadnieniem;
  • Określenie rodzaju wypadku;
  • Wnioski i wskazanie środków profilaktycznych.
    Jakie załączniki powinny zostać dołączone do protokołu powypadkowego?
    Do protokołu powypadkowego należy dołączyć także kilka innych wymaganych dokumentów. Są to przede wszystkim:
  • Pisemne wyjaśnienia pracownika będącego ofiarą wypadku w miejscu pracy;
  • Spisane informacje pochodzące od ewentualnych świadków wypadku;
  • Opinia lekarza na temat rozległości obrażeń, ich przyczyn oraz skutków wypadku;
  • Zdjęcia z miejsca, w którym doszło do wypadku;
  • Inne dowody zgromadzone w sprawie wypadku;
  • Ewentualne zastrzeżenia poszkodowanego pracownika lub członków rodziny zmarłego pracownika co do treści protokołu powypadkowego;
  • Ewentualne zastrzeżenia członka zespołu powypadkowego co do treści protokołu powypadkowego.